Besparen op een verhuizing doe je sowieso door van tevoren alles goed te plannen en natuurlijk ook door zoveel mogelijk zélf te doen.

Besparen op een verhuizing door alles (of veel) zelf te doen

Ik hóór je denken, ‘dat ligt lekker voor de hand’, maar het is een feit; met alles wat je zelf kunt doen en dus ook daadwerkelijk zelf doet, bespaar je (heel veel) geld. Wil of moet je dus besparen op een verhuizing, doe het dan dus zelf. Ik ben ontelbaar vaak verhuisd en mijn laatste verhuizing was natuurlijk de grootste. In feite ben ik toendertijd zelf twee keer ‘verhuisd’. Na mijn scheiding en de verkoop van mijn oude huis ging ik tijdelijk bij mijn vader wonen. Alle grote spullen sloeg ik toen op in een opslag. Vanuit mijn vaders huis begon de zoektocht naar een nieuw huis. Uiteindelijk had ik dat nieuwe huis binnen slechts anderhalve maand gevonden. Nog zo’n anderhalve maand later was de hypotheek rond. In het voorjaar kreeg ik de sleutel en kon de verbouwing beginnen. Uiteindelijk verhuisde ik na de zomer daadwerkelijk naar mijn nieuwe huis. Je kunt voor je verhuizing natuurlijk een verhuisbedrijf inschakelen, maar je kunt het ook zelf doen, zeker wanneer je hulp van familie en vrienden inschakelt. Wil je toch een verhuisbedrijf inschakelen? Dan kun je wellicht wel zelf je dozen inpakken en je meubels demonteren, dit scheelt het verhuisbedrijf tijd en dus geld. Verder is verhuizen op een doordeweekse dag meestal goedkoper dan in het weekend. Ga je verhuizen naar een appartement? Bekijk van tevoren goed of alles via de trap, danwel een lift te verhuizen is, of dat er wellicht een verhuislift moet komen. Kom je hier namelijk pas ter plekke achter, dan gaat je dit gegarandeerd extra kosten én een (flinke) vertraging opleveren.

Besparen op verhuisdozen en inpakmaterialen

Voor een verhuizing heb je dozen en inpakmaterialen nodig. De kosten hiervan kunnen behoorlijk oplopen. Besparen op een verhuizing kun je dus ook zeker doen door te besparen op dozen en verpakkingsmaterialen. Voor verhuisdozen kun je sowieso op Marktplaats kijken. Verhuisdozen zijn namelijk van die typische dingen die veel mensen wellicht ‘ooit’ nog eens nodig gaan hebben, maar pas over zoveel jaar, en aangezien ze best wat ruimte innemen, besluiten veel mensen ze niet eindeloos te bewaren. Ik heb de mijne ook aangeboden na mijn verhuizing en ik was ze zo kwijt. Verder dienen bananendozen van de supermarkt ook heel goed als verhuisdozen. Houdt er wel rekening mee dat er meer mensen zijn die interesse hebben in deze dozen. In mijn oude woonplaats moest ik dit soort dozen altijd ‘reserveren’. Wil je dus bananendozen gebruiken voor je verhuizing, begin dan op tijd met ‘sparen’. Maak verder gebruik van wat je hebt om je breekbare spullen in te verpakken. Bubbelfolie werkt natuurlijk perfect, maar ook die kosten kunnen behoorlijk oplopen wanneer je veel breekbare spullen hebt. Start daarom op tijd met het verzamelen van oude kranten en folders om spullen in te verpakken. Houdt wel rekening met het feit dat vooral kranten kúnnen afgeven op je spullen. Ook theedoeken, handdoeken, beddengoed en zelfs kleding kun je prima gebruiken om spullen in te verpakken. Tijdens een verhuizing bestel je wellicht ook spullen online voor in je nieuwe huis. Bewaar ook deze dozen en het verpakkingsmateriaal om je spullen mee in te pakken voor je verhuizing. Zelf gebruikte ik trouwens graag kussens als zachte basis voor dozen met breekbare spullen. Ik kan me voorstellen dat je dit zonde vind van de ruimte in je verhuisdoos, maar je moet je dozen toch niet te zwaar beladen. De kans dat ze kapot gaan tijdens het tillen is dan aanwezig en bovendien kun je ze amper tillen wanneer ze echt veel te zwaar beladen zijn.

Besparen op een verhuizing door elke keer iets mee te verhuizen

Deze tip kan natuurlijk zeker niet in elke situatie worden toegepast, maar wanneer je bijvoorbeeld eerst nog met een verbouwing bezig bent in je nieuwe huis en daar dus regelmatig alleen heen gaat om te klussen, kun je steeds al spullen meenemen. Dat scheelt allemaal weer ruimte en tijd op de dag dat je daadwerkelijk helemaal over gaat. Wat ik bijvoorbeeld deed was ervoor zorgen dat er één ruimte in mijn huis op een bepaald moment helemaal klaar was, zodat ik snel mijn spullen vanuit de opslag naar mijn nieuwe huis kon verhuizen. Dit scheelde mij maanden kosten betalen van de opslag, die dus ook niet goedkoop was. Op deze manier kun je dus ook prima dozen en verpakkingsmateriaal hergebruiken. Ben je bijvoorbeeld tevreden met de keuken in je nieuwe huis en verhuis je van tevoren al keukenspullen naar je nieuwe huis die je toch niet vaak gebruikt? Pak die dozen dan direct uit en neem ze leeg weer mee naar je oude huis. Zo kun je ze steeds opnieuw vullen.

Besparen op een opslag

Bij besparen op een verhuizing hoort in bepaalde gevallen ook besparen op een opslag. Er kunnen natuurlijk tal van redenen en tal van omstandigheden zijn waarom je verhuist. In bepaalde gevallen is het nodig om tijdelijk een opslag te huren. Ik moest dat na mijn scheiding ook omdat ik niet direct een nieuw huis had. Een opslag huren is vrij prijzig. Het loont sowieso om prijzen van verschillende bedrijven met elkaar te vergelijken. Zelf huurde ik een opslagruimte bij Allsafe, en het leuke was achteraf dat mijn nieuwe appartement slechts enkele kilometers van die opslag vandaan lag. De verhuizing naar mijn nieuwe appartement was dus een snelle. Wat betreft het huren van een opslag, heb ik twee tips voor je. Voor een opslagruimte huur je natuurlijk een ruimte van een bepaald formaat af. Het is vanzelfsprekend dat des te groter de opslag is die je huurt, des te hoger de prijs is. Het loont dus zeer de moeite om je meubels, voor zover dat mogelijk is, van tevoren te demonteren. Op deze manier nemen ze minder ruimte in beslag en heb je dus minder ruimte nodig. Kijk verder hoe lang je de opslag daadwerkelijk nodig hebt. In mijn situatie zat er een aantal maanden tussen de sleuteloverdracht en mijn daadwerkelijke verhuizing naar mijn nieuwe appartement. Dat wil zeggen, ik ging er zelf pas na de verbouwing wonen, zodat ik niet maanden tussen het stof en de rotzooi zou zitten. Ik heb er echter wel voor gekozen om mijn spullen zo snel mogelijk uit de opslag te halen, zodat ik niet maanden lang én de kosten van mijn hypotheek én die van de opslag had. Hiervoor had ik één van de slaapkamers al helemaal op orde laten maken, én ik heb het geluk dat ik een vrij grote berging heb waar ik spullen kon opslaan. Houdt natuurlijk rekening met het feit dat er bij een verbouwing veel stof vrijkomt. Een stofdeur is dan ideaal om te hebben.

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie beeld 1. All rights reserved.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.