Oude blogs updaten kan een tijdrovend karwei zijn. Toch is het heel zinvol voor je zoekmachineoptimalisatie. Vaak werkt het ook inspirerend.
Oude blogs updaten omdat oude content (sterk) verouderd is
Als je inmiddels al weer wat jaren blogt, kan het maar zo zijn dat er honderden of zelfs duizenden blogs op je website online staan. Hoogstwaarschijnlijk beschikte je in het begin van je blogcarrière niet over de kennis en vaardigheden die je nu wel hebt en dat is één van de redenen dat je hoogstwaarschijnlijk ook wel eens met plaatsvervangende schaamte terugkijkt op oude artikelen. Maar dat niet alleen, oude blogs kunnen qua inhoud ook (sterk) verouderd zijn, waardoor informatie inmiddels achterhaald, onvolledig, onjuist of wellicht zelfs totaal niet meer relevant is. Ik heb zelf een lifestyleblog en ik blog dus over verschillende onderwerpen. Ik heb dat altijd gedaan. Het kan echter zo zijn dat jij je niche gaandeweg verlegd hebt. Als dat het geval is, kunnen oude blogs die over totaal andere onderwerpen gaan dan waarover je nu schrijft, ervoor zorgen dat je niet alle lezers bereikt die jij met je nieuwe niche graag zou willen bereiken. Google ziet jouw blog immers (nog) niet als heel relevant voor een bepaald onderwerp waar mensen specifiek op zoeken wanneer een heel groot deel van jouw blog (en dan wellicht met name je oudere blogs) niet over dat specifieke onderwerp gaat. Om die reden is het dus heel zinvol om te kijken of oude blogs nog steeds überhaupt op je site passen, of wellicht hier en daar wat aanpassing nodig hebben.
Oude blogs updaten is goed voor je SEO
Ik kan het me nu niet meer voorstellen, maar ik heb een behoorlijke tijd geblogd zonder me bezig te houden met SEO-proof schrijven. SEO-proof staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door je blogs te optimaliseren voor online zoekmachines, zorg je dat je hoger ranked in de zoekresultaten en je doelgroep jouw artikelen makkelijker vindt. Vroeger schreef ik dus niet SEO-proof, waardoor artikelen in feite slechts gelezen werden door een klein aantal bezoekers die via social media kwamen. Inmiddels is dat heel anders, want nu het grootste deel van mijn blogs wel SEO-proof zijn, komt het grootste deel van mijn lezers via Google op mijn blog terecht. Een oude blog herschrijven en optimaliseren kost minder tijd dan het schrijven van een heel nieuwe blog, maar kan absoluut meer nieuwe bezoekers opleveren.
Je kunt je links en afbeeldingen checken
Ga je je oude blogs updaten, dan is het ook relevant om je links te controleren. Zeker over uitgaande links heb je zelf geen controle. Doodlopende links zijn niet alleen irritant voor je bezoekers, het is in feite ook niet heel goed voor de zoekmachineoptimalisatie. Je kunt gebroken links vrij makkelijk opzoeken met een link checker. Ook kan het zinvol zijn om nieuwe interne linkjes toe te voegen of te veranderen. Je zult waarschijnlijk merken dat er in je oude blogs soms weinig of zelfs helemaal geen interne links staan. Vaak heeft dat te maken met het feit dat je in je beginperiode nog maar weinig andere relevante blogs online had staan om naar toe te linken. Waarschijnlijk is dat inmiddels wel veranderd. Niet alleen de teksten in oude blogs geven mij soms plaatsvervangende schaamte, ook de foto’s doen dat. Een foto verwijderen of vervangen is gelukkig zo gedaan. Check in oude blogs ook vooral of je niet onrechtmatig beeld van anderen gebruikt hebt. Vroeger werd daar wellicht wat minder op gelet, maar tegenwoordig hoor je niet zelden over (fikse!) schadevergoedingen die geëist worden wanneer jij inbreuk gemaakt hebt op auteursrecht. Maak op je blog dus gebruik van eigen beeld. Ik ben sowieso van mening dat een goede blog grotendeels valt of staat met mooi en vooral eigen beeld. Beeld is namelijk hetgeen waarmee jij je juist kunt onderscheiden van andere blogs. Ben je toch al bezig met het updaten van oude blogs, vergeet dan ook niet om een ALT-tekst aan je foto’s toe te voegen. Sinds ik dat doe, worden mijn blogs namelijk ook veel beter gevonden!
Oude blogs updaten geeft je gegarandeerd inspiratie voor nieuwe blogs
Vroeger schreef ik dus niet SEO-proof. Dat resulteerde onder andere in zeer lange blogposts. Op zich is er niet altijd iets mis met heel lange blogposts, maar mensen zitten er niet altijd op te wachten. Vaak is het zinvoller om je informatie en ervaringen over een bepaald onderwerp te verdelen over meerdere blogs. Niet alleen kun je dan extra content creëren, je kunt ook heel gericht SEO-proof schrijven over een heel specifiek onderwerp, want vaak weer heel goed is voor je zoekmachineoptimalisatie. Door oude blogs te updaten, krijg je gegarandeerd weer inspiratie om nieuwe blogs over een bepaald onderwerp te gaan schrijven. Link in je nieuwe blogs ook zeker naar oude(re) blogs die relevant zijn, zeker wanneer je die oude blogs inmiddels al een update gegeven hebt.
OUDE BLOGS UPDATEN, DOE JIJ DAT WEL EENS?
© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.
Ik doe dat heel soms, vaak als ik iets wil linken en de oude post bekijk dan pas ik het vaak aan. Kijk ik of het trefwoord ook goed is en dat soort dingen. Maar eigenlijk moet ik meer gaan nalopen, maar dat zal een flinke klus worden!
Ik doe dat ook wel ja. Want net wat je zegt, eerder had je niet de kennis en vaardigheden die je nu wel hebt. Ik schrik wel eens als ik een oude blog van mezelf terug zie haha, inderdaad niet SEOproof, geen linken erin, soms zelfs nog geen kopjes en dergelijke. En nog mét free stock foto’s, omdat ik een paar jaar geleden toen ik net begon het rare idee had dat mijn eigen foto’s niet goed genoeg waren. Gelukkig weet ik nu wel beter, maar het kost veel tijd om alle oude blogs met free stock foto’s aan te passen én van eigen foto’s te voorzien. Telkens doe ik er weer een paar. 🙂