SEO-proof blogposts schrijven is erg belangrijk voor de vindbaarheid van je blog. Dat gaat heel makkelijk met de WordPress plugin Yoast. Ik laat je stap voor stap zien hoe ik dat doe.
SEO proof blogposts schrijven met de WordPress plugin Yoast
Als je een blog hebt en frequent blogposts publiceert, wil je natuurlijk dat deze artikelen zoveel mogelijk gevonden en gelezen worden. Je bezoekers kunnen overal vandaan komen; via je social media kanalen bijvoorbeeld, zoals Instagram of Facebook. Of mensen kennen je site al en je staat bijvoorbeeld tussen hun favorieten. Maar er zullen ook heel veel mensen via Google naar je website komen. Hoeveel? Dat is afhankelijk van een heleboel verschillende factoren. Hoe frequent je blogposts publiceert bijvoorbeeld, maar ook en vooral hoe zo’n blog is geschreven. SEO-proof blogposts schrijven is daarom erg belangrijk. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat je je blogposts op zó’n manier schrijft dat ze beter worden gevonden door Google. Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn bij het schrijven van SEO-proof blogposts. Hoewel je als blogger waarschijnlijk standaard al wat dingen over SEO-proof schrijven weet, is de Yoast plugin echt een must! Met deze plugin kun jij namelijk precies zien of jouw tekst SEO-proof is. Ik ga je dit aan de hand van één van mijn eigen artikelen stap voor stap laten zien. De belangrijkste eerste stap is bedenken wat je zogenaamde keyphrase gaat worden. Dit zijn namelijk de woorden waar je jouw blogpost omheen gaat schrijven.
Een keyphrase bedenken
Ik heb voor het artikel ‘creatief stylen met woonaccessoires, zo doe je dat‘, gekozen voor de keyphrase ‘creatief stylen met woonaccessoires’. Yoast beveelt een keyphrase van vier woorden aan. Bedenk goed van welke informatie je je bezoekers wilt voorzien. Wat zijn de zoektermen die zij zullen gebruiken in Google? De volgorde in deze keyphrase is belangrijk. Je moet je keyphrase namelijk een aantal keren in je blogpost terug laten komen, in die volgorde. Hoeveel keer is afhankelijk van de lengte van je blogpost.
Meta-beschrijving
Vervolgens ga je aan de slag met de Meta-beschrijving. De Meta-beschrijving is de tekst die op de startpagina van Google zichtbaar is onder de titel van jouw blogpost. Yoast noemt de meta-omschrijving trouwens Snippet. Deze omschrijving geeft in ongeveer twee zinnen aan waar jouw blogpost over gaat. Vul je de meta-beschrijving niet zelf in, dan doet Google dat voor je en heb je er dus geen controle over. Bovendien kun je potentiële bezoekers in een meta-omschrijving een soort ‘lokkertje’ geven, zodat ze sneller geneigd zijn om op jouw artikel te klikken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan termen als ‘5 manieren om’, ‘de beste tips voor’, maar woorden als ‘met weinig moeite’ en ‘uniek’ werken ook goed in een meta-beschrijving, net als getallen! Oneven getallen schijnen ook weer beter te werken dan even getallen. In de meta-omschrijving van dit specifieke voorbeeld-artikel heb ik gebruik gemaakt van een voorbeeld. Hopelijk triggert dit mensen om ook mijn andere voorbeelden te willen lezen en klikken ze vanaf Google door naar mijn blog.
De lengte van de meta-beschrijving
Een meta-beschrijving moet niet te lang en niet te kort zijn. In de Yoast plug in worden 155 tekens geadviseerd. Is je meta-omschrijving te kort, dan zal Google er zelf iets bij zetten (wel uit je eigen tekst natuurlijk). Is hij te lang, dan wordt je meta-beschrijving ergens halverwege afgebroken. In beide gevallen is het effect van je meta-beschrijving dan weg. Yoast geeft met een oranje lijn aan dat je beschrijving te lang of te kort is. Is hij groen, dan is hij in orde. Hierboven laat ik opnieuw een voorbeeld zien.
Keyphrase dichtheid
Bij SEO-proof blogposts schrijven is de dichtheid van de keyphrase ook belangrijk. Dat wil zeggen; hoe vaak komt je keyphrase voor in de tekst. Het is trouwens afhankelijk van de tekst hoe vaak deze voor moet komen. Logischerwijs moet de keyphrase in een lange(re) tekst vaker voorkomen dan in een kortere tekst. Zorg er sowieso voor dat de keyphrase aan het begin van je artikel voorkomt, in minimaal 1 van je H2 koppen en ergens in een alinea. Yoast geeft vanzelf aan waar er eventueel nog een keyphrase geplaatst moet worden. Denk goed na over de volgorde van je keyphrase. Het is belangrijk om een specifieke volgorde te kiezen die je op een logische manier in je tekst kan verwerken. Google is trouwens dol op wat langere teksten, zorg altijd voor minimaal 300 woorden. Google weet dan ook beter waar je tekst over gaat.
Interne links
Google houdt van links in een blogposts. Je kunt zowel interne als externe links plaatsen. Interne links zijn links naar je eigen artikelen. Het is heel slim om dit te doen. Op deze manier houd je een bezoeker sowieso langer ‘vast’ op jouw blog. Als een bezoeker namelijk geïnteresseerd of nieuwsgierig is naar wat jij nog meer over een onderwerp te vertellen hebt, zal hij sneller op zo’n interne link klikken. Bij interne links is het belangrijk dat je een relevante anchortekst gebruikt. Met de ‘anchortekst’ worden de trefwoorden waarop mensen dus kunnen klikken naar een andere interne (of externe) link. Gebruik liever geen woorden als ‘klik hier’, maar kies echt relevante zoekwoorden die ook weer terugkomen in de tekst waar je naar linkt. Uit een anchortekst moet duidelijk blijken wat je lezer kan verwachten als hij er op klikt. Twijfel je over de hoeveelheid interne links? Doe er in ieder geval niet meer dan drie.
Tot slot
Dat een blogpost volgens de WordPress plugin Yoast SEO-proof is, wil zeker niet zeggen dat jouw blogpost het automatisch goed doet in Google. Toen ik begon met bloggen, maakte ik nog geen gebruik van de WordPress plugin Yoast. Ik heb deze pas heel recent geïnstalleerd. Volgens de plug-in zijn veel van mijn oude blogposts die toch heel goed scoren in Google niet SEO-proof. Het is dus van heel veel zaken afhankelijk. Belangrijk bijvoorbeeld is ook hoeveel er over het specifieke onderwerp geschreven wordt op andere sites. Het is in ieder geval een zeer handige plug-in om vandaag nog te installeren. Ik ben de laatste tijd trouwens ook volop bezig met het SEO-proof maken van oude blogs, met hulp van de WordPress plugin Yoast.
MAAK JIJ VOOR SEO PROOF BLOGPOSTS SCHRIJVEN OOK GEBRUIK VAN DE YOAST PLUG-IN?
© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.
Ja ik gebruik hem ook, reuze handig!
Ik gebruik Yoast ook, een handige tool.
Ik denk dat je hier héél veel mede-collega’s/bloggers mee gaat helpen en blij maakt 🙂 Bij elk artikel probeer ik zoveel mogelijk groene bolletjes te scoren, gelukkig lukt dat 9 van de 10 keer wel x
Ik heb Yoast ook geïnstalleerd, maar ik moet zeggen dat ik er veel te weinig mee doe. Zo dom eigenlijk. Als ik een keer heel veel tijd over heb, dan ga ik eens goed aan de slag!
Het is echt een handige tool! Zeker als je hem al geïnstalleerd hebt, is het zonde om er geen gebruik van te maken!
Ik ken Yoast ook heel goed als rechtgeaarde blogger natuurlijk. Ik zie nog heel veel bloggers het “klik hier” gebruiken…Tja, dat is natuurlijk geen zoekwoord. p.s Omdat het nog niet gelukt is met terug reageren, zo schattig hoe je beschreef dat Sketch mee gaat kijken, haha! Ik zie hem helemaal geïnteresseerd zitten kijken, zo lief!
Haha, ik vind het ook altijd helemaal heerlijk om ze dan zo samen te zien;-)
Ik probeer er zoveel mogelijk op te letten, maar soms gaat het niet anders bij een lange review met meerdere producten om geen groen vakje te krijgen. Althans, in mijn geval lukt dat niet haha. Bij de kleinere reviews en artikelen probeer ik er wel altijd op te letten dat ik twee groene bolletjes heb.
Ik ervaar dat ook zo. Ik merk ook vaak dat in blogposts waarin een INCI-lijst zit, het sowieso vrijwel niet mogelijk lijkt om twee groene balletjes te krijgen! En inderdaad is het ook wat lastiger en meer gepuzzel bij lange(re) reviews van meerdere producten.
Handig artikel! Ik heb Yoast wel eens geinstalleerd, maar ook weer gedeinstalleerd omdat ik niet goed wist wat ik ermee moest (en wat het me zou brengen) 😂. Na het lezen van jouw artikel ga ik ‘em weer een kans geven en ‘em zeker deze week weer installeren en uitproberen.
Zeker doen Deb! Het is echt een handige tool en als je hem eenmaal geïnstalleerd hebt en voor elke blogpost gebruikt, wordt je er ook steeds handiger mee;-) Succes hoor!
Ja ik vind deze plug in ook heel handig! Alleen 1 ding heb ik nog steeds niet kunnen ontdekken; Yoast geeft altijd aan dat je geen H1 in je tekst moet gebruiken maar alleen in de titel. Of dat zo is weet ik eigenlijk nog steeds niet.
Klopt! Ik gebruik zelf altijd H1 in de titel en H2 in de koppen.
H1 is automatisch je blogpost titel dus je hoeft niet nog een h1 toe te voegen 🙂