Eén van de grootste voordelen van Pinterest ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram is dat het niet uitmaakt hoeveel volgers je hebt.

De voordelen van Pinterest

Wanneer je een blog of website hebt, zul jij waarschijnlijk ook gebruik maken van één of meerdere social media kanalen. Welke kanalen het beste bij jou passen, is natuurlijk grotendeels afhankelijk van je content en diensten, en natuurlijk ook van je doelgroep. Elk social media kanaal heeft zo zijn voor- en nadelen. Zelf maak ik bijvoorbeeld al jaren gebruik van Facebook, Instagram en Pinterest. Hoewel ik Instagram zelf heel inspirerend en meestal erg leuk vind, merk ik dat wanneer je er niet enorm actief mee bezig bent, je tegenwoordig eigenlijk nauwelijks meer groeit. Ik ben een tijdje wel extreem actief geweest op Instagram, wat mij in die periode enkele honderden nieuwe volgers opleverde. Ik was er echter op een gegeven moment echter hélemaal klaar mee. Ik besteedde letterlijk uren per dag aan Instagram en ja, ik kreeg meer volgers en ik had heel veel interactie met volgers, maar verder? Hoewel ik meer volgers had, leverde het mij uiteindelijk niet extreem veel meer bezoekers naar mijn blog op en geld verdienen met Instagram zit er al helemaal niet in wanneer je ruim onder de 10.000 volgers zit. Toen Instagram het algoritme ging aanpassen, sloeg de onzekerheid bij mij pas echt toe. Ik mocht op een gegeven moment blij zijn wanneer ik enkele tientallen likes op een foto kreeg. Dat mijn foto’s, waar ik samen met mijn fotografe zoveel tijd en aandacht aan besteed, nauwelijks getoond werden, demotiveerde me énorm en toen ben ik maandenlang nauwelijks nog actief geweest. Inmiddels heb ik de motivatie weer redelijk terug gevonden en schakel ik gewoon het aantal likes op een foto uit. Ik probeer een mooie en inspirerende feed te creëren en volg alleen nog accounts die ik zelf echt leuk vind, in mijn geval zijn dat vooral accounts van pomeriaantjes, mensen die ik ken en mooie interieurs. Ik werk nog steeds erg hard aan mijn blog en het is dan natuurlijk wel zo leuk wanneer die blogs ook daadwerkelijk gelezen worden. Gelukkig komen er veel bezoekers via Pinterest naar mijn blog. Wat mij betreft heeft Pinterest dan ook een aantal grote voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram.

Pinterest is in feite geen social media kanaal, maar een zoekmachine

Hoewel Pinterest vaak geschaard wordt onder social media kanalen, is Pinterest in feite niet echt een social media kanaal. Pinterest moet je vooral zien als een visuele zoekmachine, een zoekmachine voor afbeeldingen dus. Waar je op Google op zoek gaat naar tekst en op Youtube naar filmpjes, ga je op Pinterest op zoek naar afbeeldingen. Je zal het van jezelf herkennen; scrollen door Instagram is een leuk tijdverdrijf, maar meestal ben je hier niet heel gericht op zoek naar informatie. Mensen op Pinterest zijn meestal wel heel specifiek op zoek naar iets en wanneer jij je pins voorzien hebt van de juiste informatie en ze dus getoond worden naar aanleiding van iemands’ zoekopdracht, is de kans dat mensen doorklikken naar jouw site voor nog meer inspiratie of afbeeldingen over dat specifieke onderwerp veel groter.

Het maakt niet uit hoeveel Pinterest volgers je hebt

Waar het bij Instagram allemaal draait om zoveel mogelijk volgers, likes en interactie met je volgers, maakt het voor Pinterest in principe niet zoveel uit hoeveel volgers je hebt. Pinterest is ook niet in de eerste plaats gecreëerd om interactie te hebben met volgers of met mensen die jouw pins pinnen, alhoewel het op Pinterest wel mogelijk is om reacties onder pins achter te laten. Op Instagram krijg je de content te zien die het algoritme toont van de accounts die je volgt. Het onderwerp dat op je feed verschijnt, maakt daarbij niet uit. Alles wat jij volgt, komt willekeurig voorbij. Het grote verschil met Pinterest is dat bezoekers hier alleen maar zoekresultaten krijgen naar aanleiding van een specifieke zoekopdracht die zij invoeren. Pinterest laat daarbij ook pins zien die al (veel) eerder gepind zijn.

Content veroudert niet op Pinterest

Wanneer je een post op Instagram plaatst die heel populair is, kan het zijn dat je even een flinke piek ervaart in je bezoekersaantallen, wanneer die mensen doorklikken naar je website. Echter, posts op Instagram verdwijnen enorm snel naar de achtergrond en worden op een bepaald moment niet of nauwelijks meer getoond aan jouw volgers. Met Pinterest werkt dat anders. Wanneer jouw pin relevant is voor een specifieke zoekopdracht van iemand, en jij hebt je pin ook voorzien van de juiste beschrijving en ALT-tekst, zal zo’n pin altijd waardevol blijven, ook al heb je hem maanden of zelfs een jaar geleden gepind. Ik merk nog steeds dat bepaalde pins die ik tíjden geleden gepind heb, nog steeds dagelijks opnieuw gepind worden, wat me continue bezoekers op blijft leveren, dus ook naar oudere artikelen. Houdt er verder ook rekening mee dat veel content op Pinterest seizoensgebonden of gelegenheid-gerelateerd is. Zo kun je prima borden met bijvoorbeeld Kerst-, herfst-, lente- of Valentijnsdagsinspiratie maken. Deze onderwerpen komen ieder jaar weer terug en deze pins zullen ieder jaar dus opnieuw weer waardevol voor jouw blog of website blijken.

MAAK JIJ VEEL GEBRUIK VAN PINTEREST?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.

1 Comment

  1. Ik ben dol op Pinterest! Ik pin regelmatig en gebruik het ook zeker ter inspiratie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.