Elk einde is een nieuw begin.

Elk einde is een nieuw begin

Vorig jaar november ben ik gescheiden, na een relatie van dertien jaar. We waren drie jaar getrouwd. Ik dacht altijd dat scheiden en mijn huis kwijt raken het ergste was wat er nog in mijn leven kon gebeuren. Maar elk einde is een nieuw begin, zo bleek uiteindelijk. In het begin lijkt dat begin soms onwerkelijk, onwezenlijk en vooral totaal niet jouw leven te zijn, maar uiteindelijk is het wél jouw leven en kun je niets anders dan weer helemaal opnieuw beginnen. Achteraf gezien bleek de scheiding een bevrijding te zijn van een leven waarin ik niet langer gelukkig was. Twee dagen lang heb ik de ogen uit mijn kop gejankt en na dat verschrikkelijke weekend besloot ik dat ik voor mijzelf zou gaan kiezen. Dat ik er álles aan zou doen wat in mijn vermogen lag om een mooi, nieuw leven voor mijzelf te creëren. Ik dacht toen al dat het een ander leven zou worden en uiteindelijk is het natuurlijk ook een heel ander leven geworden. Maar het is een mooi leven, waarin ik sterker en zelfstandiger ben dan ooit. Bepaalde soorten van verdriet en gemis zullen nooit helemaal verdwijnen, maar wel veranderen. Je leert om te dragen. En in de meeste gevallen maakt het je sterker.

Onafhankelijkheid is enorm waardevol

Het was niet eens verdriet wat ik als eerste voelde toen ik te horen kreeg dat mijn huwelijk voorbij was. Het was ontreddering, angst en zelfs totale paniek. Ik dacht dat ik alles had wat ik ooit in mijn leven wilde, maar geen enkel huwelijk is natuurlijk perfect, zo ook dat van mij niet. Maar perfect of niet, het was wel veilig, en die veiligheid was ik óók kwijt. Iemand, een heel dierbaar persoon, zei me na de scheiding dat zij gedacht had dat ik totaal in zou storten zonder mijn man. En om eerlijk te zijn, dat had ik zelf ook altijd gedacht. Het was juist vanwege die volslagen paniek die ik toen gevoeld had, dat ik dacht dat ik het nooit, maar dan ook nooit meer op dat punt zou laten uitkomen. Ik dacht dat ik afhankelijk was, maar dat bleek ik niet te zijn. Op geen enkel vlak. Elke keuze die ik in het afgelopen jaar heb moeten maken, heb ik gemaakt met het oog op een toekomst voor mijzelf, waarin ik geheel zelfstandig en onafhankelijk zou zijn. Onafhankelijkheid en zelfstandigheid zijn echt zeer, zeer waardevolle eigenschappen, ontdekte ik, die je sterker en zelfverzekerder maken.

Er is in ieder geval één persoon op wie je altijd kunt vertrouwen

Als je van de ene op de andere dag te horen krijgt dat je huwelijk voorbij is, dan komt het besef dat beloftes die aan jou gedaan zijn dus in feite waardeloos zijn, echt keihard binnen. Tijdens de verbouwing van mijn nieuwe appartement deed een zeker iemand daar nog een schepje bovenop door te denken mij financieel enorm te belazeren. Dit zijn dingen die mijn vertrouwen in andere mensen geen goed gedaan hebben. Nu heeft het afgelopen jaar mij allesbehalve bitter en ongelukkig gemaakt, maar mijn vertrouwen heeft wel een klap gekregen. Niet iedereen op deze wereld is te vertrouwen. Er is echter één iemand die je wel altijd kunt vertrouwen, en dat ben jij zelf. En dat is fijn om te weten.

author-sign

Lees nog meer verhalen: