Cosmetica in de sale kopen, dat klinkt natuurlijk leuk, maar hoe verstandig is het om groot in te slaan? Hoe voorkom je miskopen?
Waarom gaat cosmetica in de sale?
We zijn alweer bijna aan het eind van het jaar en dat betekent natuurlijk dat de sale begonnen is. Op de één of andere manier lijkt de sale aan het eind van het jaar altijd de grootste en beste sale. Niet zo raar natuurlijk, want ook winkels willen natuurlijk hun magazijnen opruimen en voorraden uitverkopen. Uiteraard hebben ook veel winkels cosmetica in de sale. Sale met cosmetica werkt vaak een beetje anders dan bijvoorbeeld kleding of woonaccessoires die in de sale zijn. Cosmetica in de sale kopen is natuurlijk leuk, maar er zijn wel wat dingen waar je op kunt letten om miskopen te voorkomen. Cosmetica kan om meerdere redenen in de sale zijn. Zo zie je bijvoorbeeld vaak seizoensproducten en limited editions in de sale. Dit zijn producten of giftsets die ooit speciaal voor bijvoorbeeld kerst of Valentijnsdag geïntroduceerd zijn en dus niet in de vaste collectie zitten. Het kan ook zijn dat verpakkingen en / of formules van bepaalde producten vernieuwd of herzien zijn en ze om die reden in de sale gedaan worden. Ook zijn er gewoon producten die uit de vaste collectie gaan. Dat kan te maken met tegenvallende verkoopcijfers, maar natuurlijk ook gewoon omdat veel merken innovatief proberen te blijven en steeds nieuwe producten introduceren, een heel logisch marketing-verhaal. Maar cosmetica kan ook in de sale gaan omdat ze bijna tegen de uiterste verkoopdatum aan zitten, en daar moet je dus een beetje mee op letten.
Hoe weet je of cosmetica nog goed is?
Cosmetica heeft een houdbaarheidsdatum. Geen enkel product blijft eeuwig goed, net zoals een pak melk in de koelkast uiteindelijk ook bederft. Hoe lang een bepaald product houdbaar is, is afhankelijk van verschillende factoren. Zo hebben natuurlijke producten meestal een kortere houdbaarheidsdatum dan niet-natuurlijke of deels natuurlijke producten, vanwege de conserveringsmiddelen die toegevoegd zijn. Waterige formules zijn minder lang houdbaar dan bijvoorbeeld olieachtige formules, omdat bacteriën goed gedijen in water. Ook de verpakking is van belang. Ingrediënten in producten verpakt in open potten die ook nog een doorzichtig zijn, zullen sneller hun werkzaamheid verliezen dan producten die in zogenaamde airless verpakkingen verpakt zijn. Op elk cosmetica product staat een icoontje van een potje met een dekseltje. Daarop staan een getal, bijvoorbeeld ’twaalf’. Die ’twaalf’ staat voor het aantal maanden dat een product na opening houdbaar is. Dit is natuurlijk een richtlijn, want het betekent absoluut niet dat je een geopend product na twaalf maanden direct kunt weggooien. Wanneer een product van kleur of textuur veranderd is, dan is dat vaak een teken dat een product niet meer goed is. Ook kan een product van geur veranderen en ronduit gaan stinken. Ook dan kun je zo’n product beter niet meer gebruiken. Je zal er vanuit gaan dat producten in een winkel ongeopend zijn. Helaas is dat niet altijd het geval, en zeker niet in de sale. Juist in de sale zijn er vaak van producten nog maar enkele stuks en om die reden zijn er geen testers beschikbaar. De kans dat deze producten dus al in de winkel geopend worden door klanten is groot.
Cosmetica in de sale kopen, hier kun je op letten
In principe bevat elk cosmetica product een batchnummer. Aan de hand van zo’n batchnummer weet personeel wanneer de uiterste houdbaarheidsdatum aangebroken is en het product dus uit de schappen gehaald moet worden. Als klant zegt een batchnummer je in veel gevallen niet zoveel. Het komt gelukkig ook voor dat er op producten een duidelijke THT datum staat, dan weet je als klant natuurlijk sowieso genoeg. Je mag er van uit gaan dat winkels letten op de houdbaarheidsdatum en producten op tijd uit de schappen halen, maar helaas gebeurt dit niet altijd. Simpelweg betekent dit dus dat je soms gewoon niet wéét hoe ‘oud’ een product is. Dat een product tegen de THT datum aan zit, wil natuurlijk niet zeggen dat zo’n product niet meer goed of niet meer te gebruiken is. Die datum wordt namelijk op zo’n manier bepaald dat de fabrikant rekening houdt met het feit dat zo’n product nadat het gekocht is, óók nog een tijdje geopend bij jou in huis ligt. Houdt rekening met het feit dat cosmetica die echt over datum is, sowieso niet prettig is om nog te gebruiken, vooral vanwege de geur en textuur die veranderd zijn. Bovendien, en dat is de belangrijkste reden, de werkzaamheid van toegevoegde ingredienten zal sterk zijn afgenomen en om die reden zal een product niet meer goed voor je werken. Om deze reden zal ik bijvoorbeeld nooit gezichtsverzorging of zonnebrandcrème in de sale aanschaffen. Na verloop van tijd neemt de werking van zonnefilters af waardoor zo’n verouderd product je niet meer optimaal beschermt. En bescherming is juist waarom je een zonnebrandcrème in de eerste plaats aanschaft en gebruikt. Wees dus ook niet te enthousiast met het inslaan van grote voorraden cosmetica in de sale. Als een product al tegen de THT datum aan zit, en het ligt vervolgens óók nog eens lange tijd bij jou in de kast voordat je het eindelijk gaat gebruiken, is het in feite weggegooid geld. Tot slot is er natuurlijk een groot verschil tussen de halfjaarlijkse sale (die meestal rond de zomer en aan het eind van het jaar zijn) en de wekelijkse aanbiedingen bij de drogisterijen en parfumerieën. Hier kun je natuurlijk gewoon (groot) inslaan.
© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.